Schommelingen in bestaand beleid
Jaarschijven 2023-2024
De lasten dalen in 2024 ten opzichte van 2023 met afgerond € 0,9 miljoen. De grootste verschillen (> € 100.000) worden hieronder toegelicht:
- Lasten stijgen met € 400.000 rond grondexploitaties niet-bedrijventerreinen. Dit moet u uiteraard in relatie zien met de daling van de baten. Per saldo is het effect op de financiële positie van deze afwijking budgettair neutraal,
- Lasten dalen met € 1.000.000 met betrekking tot grondexploitaties bedrijventerreinen. Dit kunt u uiteraard in relatie zien met de daling van de baten. Per saldo is het effect op de financiële positie van deze afwijking budgettair neutraal,
- Lasten dalen met € 350.000 van het jeugdbudget zorg in natura. Dit gaat hoofdzakelijk om het effect van de meerjarige taakstelling die u vorig jaar heeft besloten.
- Lasten stijgen met € 200.000 als gevolg van het cumulatieve effect van de stelpost indexeringen,
- Lasten dalen met € 200.000 als gevolg van een lagere dotatie aan de reserve ruimtelijke investeringen en de reserve bovenwijkse voorzieningen,
- Lasten dalen met € 100.000, waarvan de oorzaak ligt in overige kleine ontwikkelingen.
De baten dalen in 2024 ten opzichte van 2023 met afgerond € 1,4 miljoen. De grootste verschillen (> € 100.000) worden hieronder toegelicht:
- Baten stijgen met € 400.000, waarvan de oorzaak ligt in de grondexploitaties niet zijnde de bedrijventerreinen,
- Baten dalen met € 1.000.000, waarvan de oorzaak ligt in de grondexploitaties zijnde de bedrijventerreinen,
- Baten dalen met € 200.000, waarvan de oorzaak ligt in lagere doeluitkering Nationaal Programma Onderwijs,
- De baten stijgen met € 400.000, waarvan de oorzaak ligt in een hogere algemene uitkering,
- Baten dalen met € 900.000 als gevolg van een lagere onttrekking uit de reserves en met name de algemene reserve,
- Baten dalen met € 100.000, waarvan de oorzaak ligt in overige kleine ontwikkelingen.
Jaarschijven 2024-2025
De lasten stijgen in 2025 ten opzichte van 2024 met afgerond € 0,9 miljoen. De grootste verschillen (> € 100.000) worden hieronder toegelicht:
- Lasten dalen met € 500.000 rond grondexploitaties niet-bedrijventerreinen. Dit moet u uiteraard in relatie zien met de daling van de baten. Per saldo is het effect op de financiële positie van deze afwijking budgettair neutraal,
- Lasten stijgen met € 700.000 met betrekking tot grondexploitaties bedrijventerreinen. Dit kunt u uiteraard in relatie zien met de daling van de baten. Per saldo is het effect op de financiële positie van deze afwijking budgettair neutraal,
- Lasten stijgen met € 600.000 als gevolg van een hogere dotatie aan de reserves,
- Lasten stijgen met € 100.000, waarvan de oorzaak ligt in overige kleine ontwikkelingen.
De baten stijgen in 2025 ten opzichte van 2024 met afgerond € 1,4 miljoen. De grootste verschillen (> € 100.000) worden hieronder toegelicht:
- Baten dalen met € 500.000, waarvan de oorzaak ligt in de grondexploitaties niet zijnde de bedrijventerreinen,
- Baten stijgen met € 700.000, waarvan de oorzaak ligt in de grondexploitaties zijnde de bedrijventerreinen,
- De baten stijgen met € 800.000, waarvan de oorzaak ligt in een hogere algemene uitkering,
- Baten stijgen met € 500.000 als gevolg van een hogere onttrekking uit de reserves,
- Baten dalen met € 100.000, waarvan de oorzaak ligt in overige kleine ontwikkelingen.
Jaarschijven 2025-2026
De lasten en baten binnen het bestaand beleid van jaarschijf 2026 zijn nagenoeg gelijk aan de lasten en baten van jaarschijf 2025. Er is geen sprake van noemenswaardige verschillen.