Programmaplan

Programma 3 Fysieke leefomgeving

Omgevingsdienst Rivierenland

Wat is de betrokkenheid van deze verbonden partij bij (de realisatie van doelen in) het begrotingsprogramma?

Waarvoor is de Omgevingsdienst Rivierenland (ODR) verantwoordelijk?
In opdracht van de acht gemeenten Neder-Betuwe, West-Betuwe, West Maas en Waal, Maasdriel, Tiel, Culemborg, Zaltbommel, Buren en de provincie werkt de omgevingsdienst Regio Rivierenland aan een prettige, veilige en duurzame leefomgeving. Dit doet de ODR door de vergunningverlening-, toezicht- en handhavingstaken uit te voeren op het gebied van het omgevingsrecht. De ODR is klantgericht en adviseert gemeenten en inwoners over leefomgeving, milieu, bouw natuur en energie. De uitvoering vindt plaats via een jaarlijks door het college vast te stellen werkprogramma het regionale VTH-beleid;

De gezamenlijke verantwoordelijkheid van inwoners en overheid voor onze fysieke leefomgeving wordt gedragen door een stelsel van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH). De Omgevingswet bundelt de wetten en regels op het gebied van ruimte, bouwen, wonen, infrastructuur, milieu, natuur en water waarmee uitvoering kan worden gegeven aan het VTH-beleid.

Ontwikkelingen voor 2023?

Waarop ligt de nadruk bij de invoering van de Omgevingswet?
Naar verwachting wordt de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging bouwen ingevoerd. De afgelopen jaren hebben de ODR en gemeenten zich hierop voorbereid. Het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) ondersteund de uitvoering van de Omgevingswet en wordt ook in 2023 uitgerold. Een belangrijk onderdeel van de DSO is het omgevingsloket. Dit biedt de ODR, gemeente en onze inwoners een centrale plek waar alle digitale informatie hierover samenkomt. In 2023 moet het omgevingsloket worden doorontwikkeld en geoptimaliseerd.
Hiermee draagt de ODR bij aan ons doel; "We zorgen voor samenhang tussen de huidige omgevingskwaliteit en toekomstige functies ter vervulling van maatschappelijke behoeften"
De financiële gevolgen van de Omgevingswet zijn op korte termijn beperkt voor ODR. Voor een deel zijn deze al verwerkt in de werkplannen 2023. Op de langere termijn zit hierin meer onzekerheid vanwege de afhankelijkheid van beleidskeuzes in de nog op te stellen omgevingsplannen.

Hoe versterkt de ODR haar positie op de huidige arbeidsmarkt?
In 2023 blijft er aandacht voor de arbeidsmarkt. Het afgelopen jaar is de druk op onze arbeidsmarkt alleen maar groter geworden. De ODR zet zich in om goede medewerkers aan te trekken en te behouden. Daarnaast wordt begin 2023 de nieuwe organisatiestructuur uitgerold welke tot stand is gekomen in overleg met de medewerkers. Deze verandering zorgt ervoor dat medewerkers beter en efficiënter kunnen werken aan de opgaven die er liggen.

Hoe waarborgt de ODR een goede dienstverlening?
Het steeds verbeteren van de producten en diensten wordt ook in 2023 voortgezet. Hierbij dient het kwaliteitsbeleidsplan als uitgangspunt. Hiernaast blijft de ODR blijft meten hoe tevreden haar klanten zijn. Ze streeft in 2023 naar een tevredenheid van minstens 82% zoals behaald in 2022. Inmiddels is het systeem Open Wave, wat hieraan ondersteuning biedt, uitgerold en hiervan verwachten wij in 2023 de eerste resultaten.

Welke gevolgen hebben de invoering van nieuwe wetten?
Door de invoering van de Wet open overheid in 2022 moet de ODR in 2023 onherroepelijke besluiten geanonimiseerd publiceren in een landelijke voorziening. Deze wettelijk verplichting heeft onder meer impact op werkprocessen, de inzet van medewerkers en de inrichting van informatiesystemen.
Door de invoering van de Omgevingswet wordt er verwacht dat er meer juridische procedures gestart worden omdat normen en toetsingskaders verruimd zijn en jurisprudentie nog in ontwikkeling is.

Deze pagina is gebouwd op 10/17/2022 16:10:08 met de export van 10/17/2022 15:56:04