7.2 De ambtelijke organisatie is robuust en toekomstbestendig |
---|
Wat willen we bereiken? | Wat gaan we daarvoor doen? | Wanneer speelt het? |
---|---|---|
De ambtelijke organisatie is berekend op haar taken | We brengen de capaciteit en hoeveelheid werk met elkaar in balans. | 2023 |
We versterken de kwaliteit van de organisatie nog verder door te investeren in projectmatig en programmatisch werken, verbinding, wendbaarheid en vitaliteit. | 2023 | |
Door te investeren in arbeidsmarktbeleid en strategische personeelsplanning versterken we de toekomstbestendigheid van de ambtelijke organisatie. | 2023 | |
We benutten kansen voor samenwerking in de bedrijfsvoering, als dat de toekomstbestendigheid versterkt. | continu | |
De organisatie maakt gebruik van een flexibele schil van medewerkers voor fluctuerende werkzaamheden en/of voor werk dat zeer specifieke expertise vraagt. | continu | |
Een veilige digitale dienstverlening aan inwoners, ondernemers en maatschappelijke partners wordt ondersteund door een stabiele en robuuste ICT | We zorgen voor moderne, snelle en betrouwbare I&A-voorzieningen, die kunnen meebewegen met veranderende behoeften uit de ambtelijke organisatie en de samenleving. | continu |
We blijven de I&A-voorzieningen optimaliseren, zodat de bestuurlijke processen, organisatieprocessen en de gemeentelijke dienstverlening goed ondersteund worden. | continu | |
Met de inrichting en uitvoering van I&A ondersteunen we de ontwikkeling naar meer transparantie, zodat we nieuwe wetten als de Wet open overheid (Woo), de Wet elektronische publicaties (Wep) en de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wmebv) goed kunnen uitvoeren. | continu | |
Informatie van de gemeente en haar inwoners is goed beveiligd; we zorgen ervoor dat persoonsgegevens en andere vertrouwelijke informatie veilig worden ontsloten, verwerkt en bewaard. | continu | |
De kwetsbaarheid van onze systemen voor inbreuk van buitenaf of binnenuit is mimimaal; we zorgen voor een adequate back-up and recovery maar ook een goede bewustwording binnen en buiten de organisatie. | continu |
Ontwikkelingen voor 2023
Voor het bereiken van bovenstaande ambities gaan we het volgende doen in 2023.
We versterken onze ambtelijke organisatie
In 2023 wordt beoogd om meerdere formatieknelpunten op te lossen door nieuw personeel (al dan niet tijdelijk) in dienst te nemen. In deze begroting is daarvoor een voorstel opgenomen, meer hierover vindt u in paragraaf 7 Bedrijfsvoering.
Vanwege de krapte op de arbeidsmarkt gaan we actief aan de slag met het uitdragen van ons werkgeversmerk, het optimaal inrichting van het werving- en selectieproces en het binden en boeien van onze medewerkers. Daarnaast zoeken we steeds meer de interne verbinding op door vraagstukken integraal op te pakken. Concreet doen we dat bijvoorbeeld door het programmatisch werken voor de aanpak van de opgave Klimaat & Duurzaamheid.
We blijven werken aan onze toekomstbestendigheid
Het hiervoor genoemde voorstel om de ambtelijke formatie uit te breiden (in paragraaf 7 Bedrijfsvoering), draagt bij aan de toekomstbestendigheid van de gemeentelijke organisatie. De robuustheid en wendbaarheid wordt daarmee versterkt. Op die manier is de organisatie beter in staat om in te spelen op onvoorziene, spoedeisende en onvermijdbare omstandigheden.
We gaan ervan uit dat Rijk en samenleving ook in de (nabije) toekomst de gemeente voor uitdagingen zullen blijven stellen. We zien een toenemende complexiteit in het werk, hogere kwaliteitseisen, nieuwe wetgeving en ingewikkelde maatschappelijke ontwikkelingen. Van de gemeente en haar bestuur blijft veel (tegelijk) gevraagd worden, zoals efficiënt én dienstverlenend zijn, met minder budget toch een goed voorzieningenniveau in stand houden, rechtmatig én flexibel opereren, toegankelijk én (digitaal) veilig zijn en participerend én slagvaardig zijn. Met de voorgestelde maatregelen in de formatie blijven we de komende tijd in staat om te leveren wat nodig is voor onze inwoners, ondernemers, maatschappelijke organisaties, verbonden partijen en hogere overheden. Maar het is zaak dat ook in de toekomst te kunnen blijven doen tegen acceptabele kosten.
Daarom is het nodig om meer te doen om toekomstbestendig te blijven. Door strategische personeelsplanning zien we bijvoorbeeld tijdig wat de verwachte ontwikkelingen worden en hoe we die ontwikkelingen aankunnen. Ook blijven we in 2023 mogelijkheden verkennen en aangrijpen om regionaal de krachten te bundelen. Voorbeelden hiervan zijn het Regionaal Traineeship Rivierenland en de Regionale geschillencommissie, maar ook het gezamenlijk met andere gemeenten in dienst nemen van personeel wanneer een grotere schaal het gemakkelijker maakt de benodigde (vaak duurdere) expertise in huis te kunnen halen. Met name op bedrijfsvoeringsfuncties bekijken we de komende jaren hoe samenwerking de toekomstbestendigheid kan versterken.
We werken verder aan de hand van de digitale agenda gemeenten
Neder-Betuwe werkt aan de hand van de Digitale Agenda Gemeenten 2024. Die heeft als doel een passende informatiesamenleving te realiseren. Belangrijk onderdeel van de digitalisering is digitale veiligheid, zowel qua preventie als herstelvermogen.
De open samenleving, cybercrime en gegevensbescherming vragen continu aandacht van de gemeente. We gaan uit van privacy by design zonder dat dit de dienstverlening aantast. Met andere woorden: we zoeken continu een verantwoorde balans tussen professionaliteit, data en intuïtie.
We werken aan een nieuwe informatiebeleidsplan
Het informatiebeleid van Neder-Betuwe richtte zich in 2022 op het mogelijk maken daarvan. We zijn gestart met het ‘op orde brengen van de basis’ zodat we technisch, organisatorisch, procesmatig en financieel klaar zijn om verdergaande digitalisering mogelijk te maken en te werken aan verbetering en uitbreiding van de dienstverlening. Daarbij is er aandacht voor verbinden, zodat vanuit de verschillende beleidsdomeinen mogelijke kansen worden benut voor meer participatie van inwoners en bedrijfsleven.
In 2023 werken we hier verder aan en zal er een informatiebeleidsplan worden opgesteld voor 2024-2026. Deze wordt bij de Kadernota 2024 aan uw raad voorgelegd.