Veel van onze werkzaamheden zijn gericht op onze inwoners, bedrijven en maatschappelijke partners. Om dit op een adequate en efficiënte wijze te kunnen blijven doen, dienen de interne dienstverlening en bedrijfsvoering binnen onze ambtelijke organisatie goed op orde te zijn. Daar waar nodig zullen efficiency-maatregelen genomen worden om de interne dienstverlening te verbeteren. Een belangrijk kenmerk van het onderdeel bedrijfsvoering binnen de gemeentelijke organisatie is het feit dat dit ondersteunend van aard is. De overhead betreft alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces. De gemeente Neder-Betuwe verdeelt de kosten van de overhead in elf categorieën in navolging van de Notitie Overhead van het BBV. Voor elk van deze categorieën is in onderstaande tabel het budget voor 2023 weergegeven. Vervolgens is weergegeven waar de kosten voor de overhead aan toegerekend worden.
Categorie overhead | Begroting 2023 |
---|---|
Leidinggevende primair proces | € 921.719 |
Financiën, toezicht en controle | € 1.033.571 |
P&O | € 1.122.486 |
Inkoop | € 29.000 |
Communicatie en voorlichting | € 237.554 |
Juridische zaken | € 268.606 |
Bestuurszaken en bestuursondersteuning | € 218.917 |
Informatievoorziening en automatisering | € 1.735.828 |
Facilitaire zaken en huisvesting | € 983.574 |
DIV | € 259.974 |
Managementondersteuning primaire proces | € 822.641 |
Totaal | € 7.633.869 |
Doorverdeling van overhead | |
Exploitatie | € 6.992.802 |
Grondexploitatie | € 70.245 |
Rioolheffing | € 147.617 |
Taakveld Ruimtelijke ordening (M3 overeenkomsten) | € 326.535 |
Taakveld Ruimtelijke ordening (M3 leges) | € 17.194 |
Fysieke bedrijfsinfrastructuur incl. Medel | € 79.475 |
Totaal | € 7.633.869 |
Ten opzichte van begrotingsjaar 2022 zijn de overheadkosten 2023 in totaliteit gedaald. Het betreft een bedrag van € 228.000 dat vooral is toe te schrijven aan de structurele teruggave van de ICT-middelen met het bedrag van € 250.000 zoals is verantwoord in de eerste bestuursrapportage van 2022.
De totale lasten van de begroting 2023 zijn ten opzichte 2022 gestegen. Aangezien de overheadkosten 2023 ten opzichte van 2022 zijn gedaald, heeft dit tot gevolg dat in totaliteit het percentage overhead ten opzichte van de totale lasten is gedaald van 12,7% in 2022 naar 10,7% in 2023.
Belangrijk is om te weten dat in deze begroting de voorgestelde formatie-uitbreiding volledig is verwerkt op het taakveld overhead. Daarom ziet u achter in de begroting op het taakveld overhead een relatief hoog bedrag terugkomen. Wij verwerken de formatie-uitbreiding na uw besluitvorming over deze begroting in detail in de legesverordeningen 2023 en de begrotingswijziging daarbij. Deze bieden wij u in december 2022 aan.