Programmaplan

Programma 6 Onderwijs, sport en welzijn

Ambities

6.1 Goed en passend onderwijs voor alle inwoners in Neder-Betuwe

6.1 Goed en passend onderwijs voor alle inwoners in Neder-Betuwe

Wat willen we bereiken?

Wat gaan we daarvoor doen?

Wanneer speelt het?

Passende onderwijshuisvesting in de nabijheid van de doelgroep die bijdraagt aan de kwaliteit van het onderwijs

Uitvoering van het Integraal Huisvestingsplan Scholen volgens de daarin opgenomen planning en prioritering

continu

Waar mogelijk stimuleren wij de verbinding van onderwijs met andere (kind)voorzieningen

continu

Dit draagt ook bij aan de realisatie van ambitie 3.2: In onze openbare ruimte is het heel, schoon en veilig en bereikbaar voor iedereen

Een goede aansluiting tussen het onderwijs en de (lokale) arbeidsmarkt

Waar mogelijk bevorderen wij de samenwerking tussen onderwijsinstellingen en ondernemers en de stimulering van actieve ontmoeting met het bedrijfsleven bv. in de vorm van stageplaatsen (dit wordt verder uitgewerkt onder ambitie 4.1: We zorgen voor een veerkrachtige economische structuur)

2025

Waar mogelijk stimuleren wij de samenwerking tussen lokale VO-scholen en MBO, HBO en Universitaire opleidingen

2025

Jeugdigen hebben de mogelijkheid om zich optimaal en breed te ontwikkelen binnen het onderwijs

We faciliteren scholen om invulling te geven aan natuur- en cultuureducatie

2024

Wij zetten de rijksmiddelen ten behoeve van het terugdringen van onderwijsachterstanden zo effectief en efficiënt mogelijk in

continu

Inwoners beschikken over voldoende basisvaardigheden om te kunnen deelnemen aan de samenleving

We versterken de basisvaardigheden van inwoners door laaggeletterdheid, samen met partners, bespreekbaar te maken, de drempel naar ondersteuning te verlagen en aanbod te faciliteren

2023

Ontwikkelingen voor 2023

Voor het bereiken van bovenstaande ambitie gaan we het volgende doen in 2023.

We werken verder aan de realisatie van goede schoolgebouwen
Het IHP biedt het kader voor de uitvoering en verdere concretisering van het onderwijshuisvestingsbeleid tot en met 2035. Het IHP wordt elke vier jaar geëvalueerd en zo nodig aangepast aan veranderende omstandigheden (zoals verandering van leerlingstromen, demografische ontwikkelingen, kansen voor samenwerking, landelijk beleid of wetgeving). De volgende evaluatie – en eventuele aanpassing - is in 2023.

Op basis van het uitvoeringsplan IHP dat in 2021 is vastgesteld werken wij in 2023 aan de volgende projecten:

  1. Realisatie van de uitbreiding van Pantarijn in Kesteren. Planning is om de uitbreiding vóór de zomervakantie 2024 gereed te hebben.
  2. Realisatie van de nieuwbouw van een VCOG-school in Kesteren. Dit project zit in 2023 in de fase van planvorming. We zetten erop in om de nieuwbouw in 2025 gereed te hebben.
  3. Realisatie van de nieuwbouw van De Hien en De Bellefleur. Beide scholen participeren in de nieuw te realiseren MFC in Dodewaard. Voor verder informatie hierover wordt verwezen naar paragraaf 6.2.

Daarnaast vangen wij op dit moment een tekort aan onderwijshuisvesting op in het schoolgebouw aan de Tollenhof in Kesteren.

We gaan samen met Versis als onderdeel van Regio Rivierenland verder met een nieuwe partner voor de regie van het leerlingenvervoer
De dienstverleningsovereenkomst met Regio Rivierenland is met drie jaar verlengd tot en met 01-08-2023. Onder de noemer Versis geeft Regio Rivierenland uitvoering aan het leerlingenvervoer. In 2022 rondt Regio Rivierenland de aanbesteding voor de regie van het leerlingenvervoer af. Dit betekent dat we in 2023 gaan starten met een nieuwe samenwerkingspartner voor de regie. Zo hopen we de ritten efficiënter te kunnen inplannen.  

Voor het vervoer van Oekraïense leerlingen sluiten we meer aan bij onze lokale uitgangspunten
Voor de kinderen uit Oekraïne in de leeftijd van 4 tot 18 jaar wordt tot en met 2022 het leerlingenvervoer geregeld. Volgens de uitgangspunten van het rijk gaan wij vanaf 2023 de zelfredzaamheid van de kinderen in het vervoer stimuleren en sluiten we wat regelgeving betreft zo veel mogelijk aan bij de verordening leerlingenvervoer. Dit houdt onder andere in dat leerlingen tussen de 4 en 12 jaar tot een afstand van 6 kilometer geacht worden zelf naar school te gaan (lopend of met de fiets). Boven 6 kilometer kunnen zij aanspraak maken op leerlingenvervoer en wordt een inkomensafhankelijke eigen bijdrage gevraagd. Voor de leerlingen van 12 tot 18 jaar geldt dat zij zelfstandig met de fiets of het ov naar school kunnen.

Het Rijk geeft aan dat, zolang de oorlog en crisissituatie blijven voortduren, er middelen beschikbaar gesteld zullen worden. Eventuele financiële ondersteuning wordt door het Rijk vergoed en zullen wij via de bestuursrapportages in de begroting verwerken.  

We bevorderen een goede aansluiting tussen het onderwijs en de (lokale) arbeidsmarkt
Voor leerlingen die uitstromen uit Het Praktijkonderwijs (PRO) of Voortgezet Speciaal onderwijs (VSO) wordt in overleg met de school bezien of zij een vervolgopleiding kunnen doen of in aanmerking komen voor een (garantie)baan met ondersteuning vanuit de gemeente. Vanuit het Werkgeversservicepunt Rivierenland wordt gekeken of er een match te maken is tussen werkgevers en werkzoekende schoolverlaters vanuit PRO en VSO.

We starten met nieuw beleid voor vroeg- en voorschoolse educatie (VVE) en kijken of we het aanbod van vroeg- en voorschoolse educatie kunnen uitbreiden
Voor onderwijsachterstanden start er in 2023 een nieuwe vierjarige beleidsperiode. Nog in 2022 stellen we een nieuw beleidsplan op, waarin we samen met onze partners de ambities en doelen voor Neder-Betuwe bepalen. De afgelopen vier jaar hebben we voornamelijk geïnvesteerd in het aanbod van voorschoolse educatie op de kindcentrumlocaties (peuterspeelzalen, kinderopvang en voorscholen). In 2023 gaan we verkennen of we de komende beleidsperiode het aanbod locatie-overstijgend en met verschillende partners (zoals bibliotheek en onderwijs) kunnen uitbreiden.  

Met de middelen uit het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) kunnen scholen leervertragingen uit de coronaperiode inhalen en het onderwijs verbeteren
De schoolbesturen en de gemeente hebben van het ministerie middelen ontvangen vanuit het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) om de opgelopen achterstanden tijdens de COVID-19-periode in te halen. Voor een optimale besteding van de middelen wordt speciaal ingezet op afstemming en nauwe samenwerking met alle LEA partners. Zie programma 5.2 voor een toelichting op de gemeentelijke maatregelen.

We werken aan bewustwording, herkenning en vermindering van laaggeletterdheid
We werken gericht aan bewustwording en het bespreekbaar maken van laaggeletterdheid bij inwoners, professionals en vrijwilligers in Neder-Betuwe. Tijdens de Week van Lezen en Schrijven besteden we extra aandacht aan laaggeletterdheid middels publicaties via de gemeentelijke kanalen. We zetten hiermee ook in op het beter herkennen van laaggeletterdheid.

Om de basisvaardigheden van onze inwoners op het gebied van lezen, schrijven en digitale vaardigheden te versterken bieden we in samenwerking met partners als ROC Rivor, Bibliotheek Rivierenland en Welzijn Rivierstroom scholing, cursussen en trainingen aan.

Ook zetten we in op het verder versterken van de samenwerking rondom laaggeletterdheid met en tussen relevante maatschappelijke organisaties. Vanuit deze samenwerking werken we aan het verhogen van de deelname aan en een adequate doorverwijzing naar het aanbod.

Met de regio zetten we het thema 'gezondheid' centraal in de aanpak van laaggeletterdheid
We geven lokaal uitvoering aan de regionale Integrale Aanpak Laaggeletterdheid in Rivierenland 2020 – 2024 'Meedoen met Taal'. In het regionale jaarplan 2023 staat, net als in 2022, het thema gezondheid centraal.

6.2 Sport, spel en bewegen stimuleren

6.2 Sport, spel en bewegen stimuleren

Wat willen we bereiken?

Wat gaan we daarvoor doen?

Wanneer speelt het?

Een ruim aanbod van mogelijkheden die onze inwoners stimuleren tot sporten en bewegen

Uitvoeren van het Lokaal Akkoord Neder-Betuwe Bloeit!

continu

Continuering van de inzet van buurtsportcoaches middels een nieuwe aanbesteding

2023

Herijking van het beleid voor sportaccommodaties tot een integraal plan sportvoorzieningen

2025

Uitvoeren van een beweegpark in één of meer kernen, dorpsommetjes en mountainbikepaden in de uiterwaarden. Dit wordt ook uitgewerkt onder ambitie 4.2: We vergroten de aantrekkelijkheid van ons gebied voor inwoners en bezoekers

2023

Dit draagt ook bij aan de realisatie van ambitie 3.2: In onze openbare ruimte is het heel, schoon en veilig en bereikbaar voor iedereen

Voldoende en passende speelplekken voor jeugdigen

Bij omvangrijke nieuwbouwlocaties wordt voldoende rekening gehouden met aaneengesloten speelplekken, bij de invulling ervan worden jeugdigen betrokken
Dit wordt verder uitgewerkt onder ambitie 3.1: Wonen voor iedereen.

continu

Wij zorgen dat (nieuwe) speelplekken een bijdrage leveren aan klimaatadaptatie. (Dit wordt verder uitgewerkt onder ambitie 3.3: We willen een duurzame gemeente zijn, klaar voor de toekomst)

continu

Ontwikkelingen voor 2023

Voor het bereiken van bovenstaande ambitie gaan we het volgende doen in 2023.

Met het Lokaal Akkoord Neder-Betuwe Bloeit! willen wij onze inwoners in beweging krijgen
De buurtsportcoaches werken vanuit het jaarplan 2023 dat is gebaseerd op de doelen uit de Monitor Neder-Betuwe Bloeit! 2019-2024. Zij zijn nauw betrokken bij de uitvoering hiervan en hebben een verbindende rol in het sport- en beweegnetwerk. In 2023 starten we een aanbestedingstraject in samenwerking met onderzoeksbureau BMC met als doel om een werkgever voor de buurtsportcoaches te vinden voor de komende jaren. In de aanbesteding worden de doelen uit de Integrale Beleidsnota Sociaal Domein meegenomen als uitvoeringskader voor het buurtsportcoachwerk.

Met een sportverenigingscoach ondersteunen wij de sportverenigingen
De sportverenigingscoach ondersteunt, begeleidt en adviseert op uiteenlopende terreinen, zoals verenigingsbeleid, financiën, accommodatiezaken, kader/vrijwilligers, vitaliteit, samenwerking en sociaal/maatschappelijke betrokkenheid. De sportverenigingscoach dient als een loket voor de sport en ondersteunt de verenigingsondersteuners in het professionaliseren van hun werkwijze (zowel inhoudelijk als procesmatig). Met deze samenwerking stimuleren we in hogere mate de open club gedachte.

We onderzoeken de mogelijkheden voor het aanstellen van vakdocenten in het bewegingsonderwijs op basisscholen
Dit in het kader van het verbeteren van de motorische vaardigheden van (jonge) kinderen.

De huurders van onze sportparken (voetbalverenigingen en korfbalvereniging) bieden wij advies en ondersteuning bij de verduurzaming van hun accommodaties
We maken een actueel overzicht van hulp, advies en subsidies, die beschikbaar zijn voor verenigingen en een loket om praktische informatie te geven, wat mogelijk is. Daarmee maken we het voor de verenigingen makkelijker om de stap naar verduurzamen te zetten.

We richten de buitenruimte in zodat deze uitnodigt om te bewegen
We stellen een plan van aanpak op voor het aanleggen van beweegvriendelijke faciliteiten in de buitenruimte in één of meer kernen. Dit doen we in samenwerking met onze partners op het gebied van sport, bewegen en gezondheid.

De accommodatie aan de Bonegraafseweg Dodewaard richten we samen met de gebruikers in tot een sport- en beweegpark: buiten bewegen voor individuen of groepen in een veilige omgeving.

Dorpsommetjes zijn opgenomen in het Landschapsontwikkelingsplan (LOP). Dit wordt nader uitgewerkt in Programma 4.2.

6.3 Actieve en leefbare kernen binnen de gemeente

6.3 Actieve en leefbare kernen binnen de gemeente

Wat willen we bereiken?

Wat gaan we daarvoor doen?

Wanneer speelt het?

Toekomstbestendige (sport)verenigingen en stichtingen

Wij ondersteunen lokale verenigingen en stichtingen om hun bestuurskracht op peil te houden en toekomstbestendig te blijven

2023

In elke kern is voldoende plek voor activiteiten en ontmoeting

Wij zetten het accommodatiebeleid voort waarbij aandacht is voor goede aansluiting bij de behoefte van inwoners en gezonde exploitatie

continu

Het jeugd- en jongerenwerk heeft een preventieve rol en zet in op verbinding tussen jongeren, andere inwoners en de gemeente. Daarbij is voldoende aandacht voor de achtergrond en ontwikkeling van jongeren. Dit wordt verder uitgewerkt onder ambitie 5.2: Inwoners van Neder-Betuwe leven gezond en zijn vitaal

continu

Dit draagt ook bij aan de realisatie van ambitie 3.2: In onze openbare ruimte is het heel, schoon en veilig en bereikbaar voor iedereen

Neder-Betuwe kent een sterk maatschappelijk middenveld om onze inwoners te ondersteunen

Wij subsidiëren (lokale) organisaties doelgericht en maken heldere afspraken met subsidieontvangers, waar wenselijk sluiten we meerjarige subsidieovereenkomsten waarbij we aansluiten bij het Kwaliteitskompas

continu

Wij onderzoeken de doelmatigheid van ingezette subsidies bij grote organisaties

2025

De zichtbaarheid van het cultureel en historisch erfgoed is toegenomen

Verhaallijnen uit ‘Inspirerend Rivierenland’ en ‘Een schatkist met toekomstwaarde’ worden zichtbaar gemaakt voor inwoners en bezoekers. Dit wordt verder uitgewerkt onder ambitie 4.2: We vergroten de aantrekkelijkheid van ons gebied voor inwoners en bezoekers

2023 e.v.

Ontwikkelingen voor 2023

Voor het bereiken van bovenstaande ambitie gaan we het volgende doen in 2023.

We inventariseren wat nodig is om lokale verenigingen en stichtingen te ondersteunen
We inventariseren de aandachtspunten van onze verenigingen en stichtingen: wat zijn actuele vragen en issues die leven? Daarbij betrekken wij de dorpshuizen, want zij zijn als ontmoetingsplek essentieel voor leefbare kernen. Op basis van de inventarisatie stellen we een plan van aanpak op, waarin kleinschaligheid en de integrale samenwerking met verenigingen voorop staan. We streven ernaar om nog in 2023 een eerste traject te kunnen uitvoeren op een actueel onderwerp, zoals bijvoorbeeld de hoge energielasten.  

Het Multifunctioneel Centrum (MFC) in Dodewaard staat klaar voor de fase van ontwerp en realisatie
Medio 2022 is fase B (de definitiefase/haalbaarheidsonderzoek) afgerond. Omdat er behoefte was aan meer informatie ten aanzien van de investering, de exploitatie en het eigendom is vervolgens een verdiepingsslag gemaakt. Op het moment van schrijven wordt deze verdiepingsslag afgerond. Meerdere gesprekken met lokale ondernemers geven een goed beeld van de mogelijkheden om het draagvlak voor het MFC te vergroten. De investeringsraming wordt aangescherpt. Zo is er extra onderzoek verricht naar de integratie van Verenigingshal De Eng in de nieuwbouw van het MFC. Dit geeft een compleet beeld van de benodigde investering. Met de realisatie van het MFC wordt de investering in de verduurzaming van de verenigingshal naar voren gehaald. Deze investering is anders over enkele jaren nodig.

Inmiddels is helder dat een sluitend beheer en exploitatie van het nieuwbouwdeel van het gebouw haalbaar is. Dit is een harde randvoorwaarde vanuit de gemeente. We werken nu verder aan het integreren van de exploitatie van de Verenigingshal De Eng om de taakstellende bezuiniging op deze exploitatie te realiseren. Rond de toekomstige eigendomssituatie krijgen wij het advies van ons ondersteunende bureau om als gemeente eigenaar te worden van het centrum. Inmiddels tonen steeds meer partijen en organisaties interesse om zich te verbinden aan het nieuwe MFC.

Op korte termijn ontvangt u een uitgebreid raadsvoorstel met de resultaten van het haalbaarheidsonderzoek en een aanvraag voor het benodigde krediet voor zowel de ontwerpfase als de realisatiefase van het MFC. De totale kosten voor de realisatie zijn door de stijgende bouwkosten sterk toegenomen. En de prijzen zijn dagelijks in beweging. Op dit moment schatten wij de realisatiekosten (bouwkosten en plankosten) op minimaal € 10 tot € 12 miljoen, waarmee kapitaalslasten van circa € 350.000 tot € 420.000 zijn gemoeid. De kapitaalslasten zijn gebaseerd op onze huidige financiële verordening. Omdat de rente momenteel aan het stijgen is, zijn wij volgens het BBV verplicht om de interne rekenen rente te herberekenen. Dit kunnen wij pas doen, nadat de begroting gereed is. Op het moment van schrijven kan er nog geen duidelijkheid worden gegeven over het exact te hanteren rentepercentage.  

Een groot deel van de investering is toe te rekenen aan de gewenste en noodzakelijke nieuwbouw van de twee basisscholen De Bellefleur en De Hien. Uiteraard zoeken we in de volgende fase nog naar aanvullende bijdragen en subsidies vanuit andere partijen en organisaties. De Stichting Ons Dorpsleven zal bijdragen vanuit de verkoop van de bestaande locatie van het dorpshuis aan de Wilhelminalaan. Na een positief raadsbesluit kunnen wij starten met de ontwerpfase. Belangrijkste onderdeel daarin is de keuze voor een architect en het, samen met alle partners, maken van een definitief ontwerp van het multifunctionele centrum.

We ondersteunen de dorpshuizen in de andere kernen
We continueren de samenwerking met en de ondersteuning aan alle dorpshuizen. Het dorpshuis Ochten hebben wij advies en ondersteuning aangeboden bij de nieuwbouw. 2023 is een belangrijk jaar met de start van de bredere ontwikkeling aan het dorpsplein.

We passen subsidieregelingen en subsidieopdrachten aan op de Uitvoeringsplannen van de nota Sociaal Domein
Nu de uitvoeringsplannen bij de Integrale Beleidsnota Sociaal Domein zijn vastgesteld gaan wij als volgende stap de bestaande subsidieregelingen en subsidieopdrachten aan partners aanpassen of actualiseren aan de hand van de thema’s, doelstellingen en resultaten die daarin zijn opgenomen.

Deze pagina is gebouwd op 10/17/2022 16:10:08 met de export van 10/17/2022 15:56:04