- 1. Veiligheidsregio Gelderland-Zuid (VRGZ)
1. Veiligheidsregio Gelderland-Zuid (VRGZ)
Vertegenwoordiging gemeente Neder-Betuwe
Algemeen bestuur : Burgemeester
Vestigingsplaats : Nijmegen
Financieel belangDe kosten van de Veiligheidsregio Gelderland-Zuid worden gedragen door bijdragen van het Rijk, de provincie, zorgverzekeraars en gemeenten. De verdeling van de kosten, die voor rekening komen van de deelnemende gemeenten, zijn voor 50% gebaseerd op historische kosten en voor 50% op de rijksbijdrage per gemeente via het gemeentefonds.
De totale bijdrage van de deelnemende gemeenten, die in de begroting 2023 van de VRGZ is opgenomen, bedraagt € 42.435.846 waarvan de gemeentelijke bijdrage van Neder-Betuwe
€ 1.717.084 bedraagt.Financiële gegevens verbonden partij
31-12-2021
(jaarrekening)31-12-2022
(begroting)31-12-2023
(begroting)Eigen vermogen
7.071.000
5.684.000
4.351.000
Vreemd vermogen
62.792.000
72.391.000
78.527.000
Totaal vermogen
69.863.000
78.075.000
82.878.000
Exploitatieresultaat:
1.789.000 positief
0
0
Risico's en weerstandscapaciteit
Om de risico’s te beheersen, zijn normen ontwikkeld voor het benodigde weerstandsvermogen.
Voor het programma Crisis en Rampenbestrijding (C&R) gaat dit om 5% van de baten. En norm van totaal € 2.672.000. De stand van de algemene reserve C&R voor 2023 bedraagt naar verwachting € 2.641.000. Daarmee voldoet de reserve bijna aan de bestuurlijke norm van 5%.Voor het programma Regionale Ambulance voorziening (RAV) gaat dit om 10% van de baten. Een norm van totaal € 3.002.000. De stand van de algemene reserve C&R voor 2023 bedraagt naar verwachting € 1.621.000. Daarmee voldoet de reserve niet aan de bestuurlijke norm van 10%.
Het totaal aan gekwantificeerde risico’s in de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing voor C&R en RAV bedraagt een bedrag van totaal € 5.736.000. Hiermee komt de weerstandsratio (uitgaande van het normbedrag) op 0,74 en is onvoldoende. Zodoende is in totaliteit sprake van niet afgedekte risico’s van € 1.474.000 (€ 5.736.000 - € 4.264.000).
Dit betekent dat er in de begroting van de gemeente Neder-Betuwe rekening wordt gehouden met een extra risicoreservering van € 65.000 (op basis van totaal aantal inwoners VRGZ en het aantal inwoners Neder-Betuwe). Zie hiervoor paragraaf 2 Weerstandsvermogen en risicomanagement bij het onderdeel verbonden partijen in deze begroting. - 2. Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD) Gelderland-Zuid
2. Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD) Gelderland-Zuid
Vertegenwoordiging gemeente Neder-Betuwe
Algemeen bestuur: Een collegelid
Vestigingsplaats: NijmegenFinancieel belang:
Het totaal van alle gemeentelijke bijdragen voor uniforme taken op basis van inwoneraantal en van facturen en facultatieve taken bedraagt voor 2023 conform de programmabegroting 2023 (versie 2.0) van de GGD € 32.690.084. Voor Neder-Betuwe komt de gemeentelijke bijdrage uit op € 1.339.407 Hiervan is € 1.264.395 voor uniforme taken op basis van inwoneraantal en op basis van facturen en € 75.012 voor facultatieve taken.
De totale gemeentelijke bijdrage voor Neder-Betuwe voor 2023 valt daarmee iets lager uit dan het bedrag dat was opgenomen in de conceptbegroting 2023 GGD Gelderland-Zuid, die is behandeld in de raadsvergadering van 9 juni 2022.
Financiële gegevens verbonden partij
31-12-2021
(jaarrekening)31-12-2022
(begroting)31-12-2023
(begroting)Eigen vermogen
2.081.000
2.023.000
1.542.000
Vreemd vermogen
28.618.000
21.471.000
23.216.000
Totaal vermogen
30.699.000
23.494.000
24.758.000
Exploitatieresultaat:
149.000 positief
0
0
Risico's en weerstandscapaciteit
Op basis van de notitie 'Risicomanagement, voorzieningen en weerstandsvermogen' van de GGD is de streefwaarde van het weerstandsvermogen bij de begroting GGD 2023 bepaald op € 1.160.000. De normwaarde wordt bepaald zoals opgenomen in de genoemde notitie:
- € 1.000 per medewerker;
- 0,5% van opgenomen gelden in verband met renterisico’s;
- 1% van de totale uitgaven;
- 3% van de inkomsten, met uitzondering van inwonersbijdrage en factuurbijdrage uniforme taken.
Het saldo van de algemene reserve ligt voor 2023 naar verwachting boven de norm van 5% (€ 1.160.000). Verwacht saldo van de algemene reserve ultimo 2023 is naar verwachting € 1.190.000.
Het totaal aan gekwantificeerde risico’s van de GGD beloopt een bedrag van afgerond € 3.739.000. Hiermee komt de weerstandsratio op 0,32 en is onvoldoende. Zodoende is in totaliteit sprake van niet afgedekte risico’s van € 2.579.000 (€ 3.739.000 - 1.160.000). Dit betekent dat er in de begroting van de gemeente Neder-Betuwe rekening gehouden moet worden met een extra risicoreservering van € 111.000 (op basis van totaal aantal inwoners GGD en het aantal inwoners Neder-Betuwe).
Zie hiervoor paragraaf 2 Weerstandsvermogen en risicomanagement bij verbonden partijen in deze begroting. - 3. Gemeenschappelijke regeling Regio Rivierenland
3. Gemeenschappelijke regeling Regio Rivierenland
Vertegenwoordiging gemeente Neder-Betuwe
Algemeen bestuur : burgemeester Kottelenberg is door de raad aangewezen als vertegenwoordiger in het Algemeen Bestuur; wethouder Van Wolfswinkel is aangewezen als zijn vervanger.
Vestigingsplaats : TielFinancieel belang :
De bijdragen van de aangesloten gemeenten zijn grotendeels gebaseerd op het inwoneraantal. Voor 2023 geldt een bijdrage per inwoner van € 9,13. De gemeenten dragen in totaal in 2023
€ 2.291.191 bij aan de Regio Rivierenland. Dat is een stijging van 1,9% (of € 0,17 per inwoner) ten opzichte van de begroting 2022. Dit betekent dat de gemeentelijke bijdrage van de gemeente Neder-Betuwe vanaf 2023 neerkomt op een bijdrage van € 228.531.Daarnaast draagt de gemeente bij aan taken die Regio Rivierenland via dienstverleningsovereenkomsten uitvoert voor Neder-Betuwe (contractgestuurde dienstverlening). In 2023 werken we met Regio Rivierenland verder aan meer inzicht in en grip op deze dienstverleningsovereenkomsten.
Financiële gegevens verbonden partij
31-12-2021 (jaarrekening)
31-12-2022
(begroting)31-12-2023
(begroting)Eigen vermogen
2.787.000
2.502.000
2.317.000
Vreemd vermogen
14.596.000
7.764.000
4.085.000
Totaal vermogen
17.383.000
10.266.000
6.402.000
Exploitatieresultaat:
83.000 positief
Risico's en weerstandscapaciteit
Regio Rivierenland is een gemeenschappelijke regeling (GR) die taken uitvoert in opdracht van acht gemeenten. Het weerstandsvermogen van de regio wordt enerzijds gevormd door dat van de afzonderlijke gemeenten. Maar de GR is op grond van wettelijke voorschriften ook zelf verplicht voorzieningen te vormen voor kwantificeerbare risico’s, verplichtingen en verliezen. Daarnaast is het wenselijk om voor bepaalde activiteiten een reserve te hebben om te voorkomen dat bedrijfsresultaten en onvoorziene omstandigheden grote afwijkingen veroorzaken in de jaarlijks geraamde gemeentelijke bijdragen en tarieven.Regio Rivierenland concludeert dat de eigen weerstandscapaciteit voldoende is om de risico’s die ze loopt op te vangen. De gemeente hoeft hiervoor geen aanvullende maatregelen te treffen.
In de Begroting 2023 van Regio Rivierenland zijn er nog wel drie ontwikkelingen met name genoemd.
- Bij de contractgestuurde dienstverlening werkt Regio Rivierenland met dienstverlenings-overeenkomsten met gemeenten. Aan het werken met dergelijke contacten zijn (altijd) financiële risico's verbonden. De Regio heeft een risicoreserve Contractgestuurde dienstverlening voor het opvangen van die risico's en eventuele tekorten.
- Regio Rivierenland is namens de regiogemeenten verantwoordelijk voor de organisatie van het regionale vervoersysteem Versis. In 2022 viel de provincie Gelderland weg als opdrachtgever voor Versis. Daardoor is een gecombineerde en efficiënte planning en uitvoering van de ritten minder goed mogelijk. Bovendien is er tot 2024 sprake van een geleidelijke afbouw van de provinciale subsidie op het Wmo-vervoer. Hierdoor krijgen gemeenten vanaf 2022 te maken met een toename van de kosten binnen Versis.
- Voor de uitvoering van het vervoer zijn overeenkomsten gesloten met een regiecentrale en een aantal vervoerders. Hierin kunnen financiële risico’s optreden bij een eventueel faillissement van een van de partijen of als er onenigheid zou ontstaan tussen opdrachtgever en uitvoerende ondernemers. Tot slot kunnen er financiële risico's zijn op het gebied van personele verplichtingen als de uitvoering van Versis door de regio zou worden beëindigd. De gevolgen van financiële risico's en tekorten kunnen worden gefinancierd vanuit de risicoreserve Contractgestuurde dienstverlening.
In het verleden is een integrale inventarisatie van de financiële risico's uitgevoerd bij het Regiokantoor van Regio Rivierenland. Daarbij is een koppeling gelegd met de saldi van reserves en voorzieningen om de risico's te kunnen dekken. De in de balans opgenomen algemene reserve van € 474.000 wordt voldoende geacht voor het afdekken van de financiële risico's.
In aanvulling op de uitgevoerde risico-inventarisatie bij het Regiokantoor is een vervolgonderzoek uitgevoerd gericht op frauderisico's. Uitkomst van dat onderzoek is dat er voldoende controle- en beheersingsmaatregelen functioneren binnen het Regiokantoor. De frauderisico's worden als 'laag' gekwalificeerd.
Kanttekening
Bij het risicoprofiel past een kanttekening. Bij de behandeling van de Begroting 2023 van Regio Rivierenland heeft de raad geconstateerd dat de risico’s in die begroting niet worden gekwantificeerd – zoals in een gemeentelijke begroting wel het geval is. Daardoor is voor de gemeente niet goed na te gaan of de conclusie klopt: voor welk bedrag loopt de regio naar verwachting in 2023 risico’s en welke omvang van de algemene reserve past daarbij? Daarom is in de gemeentelijke zienswijze op de begroting aangegeven dat we deze risicoberekening vanaf volgend jaar graag zien terugkomen in de begroting, zodat wij de conclusies kunnen volgen en waar nodig tijdig kunnen bijsturen op mogelijk dreigende vraagstukken. - 4. AVRI
4. AVRI
Vertegenwoordiging gemeente Neder-Betuwe
Algemeen bestuur: wethouder van Someren
Vestigingsplaats: Geldermalsen
Financieel belang:Uit de begroting GR Avri 2023 blijkt een verhoging van de afvalstoffenheffing per 2023 met gemiddeld € 14 naar € 317. De definitieve vaststelling van de tarieven afvalstoffenheffing 2023 vindt eind 2022 plaats.
Financiële gegevens verbonden partij
31-12-2021 (jaarrekening)
31-12-2022 (begroting)
31-12-2023 (begroting)
Eigen vermogen
1.389.000
1.547.000
1.315.000
Vreemd vermogen
43.358.000
44.395.000
41.022.000
Totaal vermogen
44.747.000
45.942.000
42.337.000
Exploitatieresultaat:
1.000
0
0
Risico's en weerstandscapaciteit
Het weerstandsvermogen van Avri is onvoldoende om alle risico's te dekken. Dit betekent dat de kans bestaat dat de deelnemende gemeenten moeten bijbetalen als de risico's zich echt voordoen.De gemeente Neder-Betuwe dient zelf in de begroting 2023 onder de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing een reservering te maken ter dekking van deze risico's.
Omdat de aanvulling van de weerstandscapaciteit voor het basispakket een directe relatie heeft met de afvalstoffenheffing, is een meerjarige risico-inschatting gemaakt. Hieruit blijkt dat het weerstandsvermogen vanaf 2023 weer naar het gewenste niveau groeit. In de meerjarige ontwikkeling is nog geen rekening gehouden met de eventuele nadelige invloed van de CO2-heffing, vanwege de vele onzekerheden rond die heffing.
Het weerstandsvermogen van het Basispakket stijgt jaarlijks verder, met de risico-opslag in de afvalstoffenheffing van € 1 miljoen én de jaarlijkse storting van het surplus in de reserve bedrijfsafval. Voor de ontwikkeling van de risico’s gaan we ervan uit dat de risico’s zich grotendeels stabiel ontwikkelen.
Verwacht saldo van de algemene reserve ultimo 2023 is naar verwachting € 6.594.000.
Het totaal aan gekwantificeerde risico’s van de Avri beloopt een bedrag van afgerond € 9.353.000. Hiermee komt de weerstandsratio op 0,71 en is onvoldoende. Zodoende is in totaliteit sprake van niet afgedekte risico’s van € 2.759.000 (€ 9.353.000 - 6.594.000). Dit betekent dat er in de begroting van de gemeente Neder-Betuwe rekening gehouden moet worden met een extra risicoreservering van € 275.000. (op basis van totaal aantal inwoners Avri en het aantal inwoners Neder-Betuwe).
Zie hiervoor paragraaf 2 Weerstandsvermogen en risicomanagement bij verbonden partijen in deze begroting. - 5. Omgevingsdienst Rivierenland (ODR)
5. Omgevingsdienst Rivierenland (ODR)
Vertegenwoordiging gemeente Neder-Betuwe
Algemeen bestuur: wethouder van Wolfswinkel
Vestigingsplaats: TielFinancieel belang:
De jaarlijkse gemeentelijke bijdrage aan de ODR is bedoeld voor het uitvoeren van vergunningverlenings-, advies- en toezicht-/handhavingstaken op het gebied van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo). Ook wordt de bijdrage ingezet voor stelseltaken en het ketentoezicht, die in het Gelders Stelsel (provincie breed) worden uitgevoerd. De totale deelnemersbijdrage, opgenomen in de begroting ODR 2023, is € 20.342.142. De gemeentelijke bijdrage Neder-Betuwe is € 1.912.878. Hierin is het Werkprogramma ODR 2023 (feitelijk verwachte werkzaamheden en middelen) nog niet verwerkt. Dit werkprogramma komt zoals afgesproken in de Dienstverleningsovereenkomst (DVO) eind 2022 ter beschikking. Eventuele financiële gevolgen van het Werkprogramma ODR 2023 worden daarna verwerkt in het eerstvolgende planning & control document.Financiële gegevens verbonden partij
31-12-2021 (jaarrekening)
31-12-2022 (begroting)
31-12-2023 (begroting)
Eigen vermogen
1.500.160
1.163.654
1.135.029
Vreemd vermogen
5.616.062
5.342.882
5.158.213
Totaal vermogen
7.116.222
6.506.536
6.293.242
Exploitatieresultaat:
407.881
Risico's en weerstandscapaciteit
Risico’s en weerstandscapaciteit
Het weerstandsvermogen is voldoende om de risico's op te vangen (1,13). Het totaal aan becijferde risico’s gaat om een bedrag van € 645.865. De aanwezige weerstandscapaciteit betreft een totaalbedrag van € 727.550. Hiermee zijn de risico’s afgedekt. - 6. Regionaal Archief Rivierenland (RAR)
6. Regionaal Archief Rivierenland (RAR)
Vertegenwoordiging gemeente Neder-Betuwe
Algemeen bestuur: Een collegelid
Vestigingsplaats: Tiel
Financieel belang:De kosten van het Regionaal Archief Rivierenland worden grotendeels gedragen door bijdragen van de deelnemende gemeenten en van Waterschap Rivierenland. De verdeling van de algemene en specifieke kosten, die gemaakt worden voor de deelnemende gemeenten, gebeurt naar evenredigheid van het aantal inwoners.
In de begroting van het RAR over 2023 is een totale gemeentelijke bijdrage opgenomen van
€ 2.584.448 waaraan Neder-Betuwe een bedrag van € 279.721 levert.Financiële gegevens verbonden partij
31-12-2021 (jaarrekening)
31-12-2022 (begroting)
31-12-2023
(begroting)Eigen vermogen
590.917
504.564
464.564
Vreemd vermogen
8.258.972
8.349.778
8.087.517
Totaal vermogen
8.849.889
8.854.342
8.552.081
Exploitatieresultaat:
56.353 positief
Risico's en weerstandscapaciteit
De hoogte van de verhouding van het weerstandsvermogen is door het Algemeen Bestuur in 2014 vastgesteld op minimaal 1,0. Medio 2017 heeft het Algemeen Bestuur de Update 2017 Risicomanagement & Weerstandsvermogen vastgesteld, waarbij de minimale norm van 1,0 is gehandhaafd. Op basis van de actuele cijfers bedraagt het normbedrag van de gewenste weerstandscapaciteit € 211.000. Vanaf het jaar 2022 wordt voor de komende jaren een werkelijke weerstandscapaciteit verwacht van € 211.000, zodat sprake is van een weerstandsverhouding van 1,0. Hiermee zijn alle risico’s van het RAR afgedekt en is geen aanvullende risicoafdekking nodig vanuit de gemeenten. - 7. Recreatieschap Nederrijn, Lek en Waal
7. Recreatieschap Nederrijn, Lek en Waal
Vertegenwoordiging gemeente Neder-Betuwe
Algemeen bestuur : Een collegelid
Vestigingsplaats: Kerk-Avezaath
Financieel belang:De provincie en gemeenten hebben in het kader van de verzelfstandiging in 1999 (bij het ontstaan van de B.V. Recreatiemaatschappij Rivierengebied met de handelsnaam Uit®waarde) hun bijdragen in de exploitatietekorten afgekocht. Uitgangspunt is dat de nieuwe organisatie zichzelf moet bedruipen. De gemeente Neder-Betuwe heeft in 2008 voor de laatste keer een afkoopsom betaald (€ 158.000) aan recreatieschap Nederrijn, Lek en Waal en levert sinds 2009 geen financiële bijdrage meer.
Financiële gegevens verbonden partij
31-12-2021 (jaarrekening)
31-12-2022 (begroting)
31-12-2023 (begroting)
Eigen vermogen
0
0
0
Vreemd vermogen
6.853
6.853
6.853
Totaal vermogen
6.853
6.853
6.853
Exploitatieresultaat:
0
0
0
Risico's en weerstandscapaciteit
Geen. - 8. Werkzaak Rivierenland
8. Werkzaak Rivierenland
Vertegenwoordiging gemeente Neder-Betuwe
Algemeen bestuur: Een collegelid
Vestigingsplaats: Tiel
Financieel belang:
Voor Werkzaak Rivierenland is in de begroting van Neder-Betuwe rekening gehouden met een bijdrage om het totale bedrijfsvoeringsresultaat te dekken. Voor 2023 betreft de totale bijdrage € 1.129.100 voor salariskosten SW en bedrijfsvoeringskosten. In 2023 wordt op basis van de meicirculaire 2022 verwacht, dat hier een rijksvergoeding van €1.074.294 tegenover staat. Een deel van deze rijksvergoeding wordt gebruikt als dekking van salariskosten voor medewerkers van Sociale Werkvoorziening (SW), die in dienst zijn bij Scalabor (het voormalige Presikhaaf).Financiële gegevens verbonden partij
31-12-2021 (jaarrekening)
31-12-2022 (begroting)
31-12-2023 (begroting)
Eigen vermogen
4.421.000
3.924.000
3.417.000
Vreemd vermogen
17.602.00
6.763.000
6.686.000
Totaal vermogen
22.023.000
10.687.000
10.103.000
Exploitatieresultaat:
371.100 positief
Risico's en weerstandscapaciteit
De totale netto-risico’s, zoals berekend in de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing van de begroting 2023 van Werkzaak, beslaan een bedrag van € 2.100.000 en de beschikbare weerstandsvermogen is eveneens €2.100.000. Zodoende is sprake van een weerstandsratio van 1,0. Dit betekent dat er in de begroting van Neder-Betuwe geen rekening gehouden hoeft te worden met een extra risico.
Het beleid voor de vorming van het weerstandsvermogen komt overeen met artikel 30 van de gemeenschappelijke regeling. Dit bepaalt dat tot een plafond van 3% van de jaarlijkse exploitatielasten mag worden toegevoegd aan het weerstandsvermogen als het resultaat op het Programma bedrijfsvoering dit toelaat. Op basis van de begrote lasten over 2023 is het plafond bepaald op circa € 2.899.000. Ten opzichte van de in gemeenschappelijke regeling bepaalde 3% is het huidige weerstandsvermogen lager. - 9. Industrieschap Medel
9. Industrieschap Medel
Vertegenwoordiging gemeente Neder-Betuwe
Algemeen bestuur: Twee wethouders en twee raadsleden
Vestigingsplaats: Tiel
Financieel belang:De gemeenten Tiel en Neder-Betuwe nemen in principe op gelijke basis deel. Een positief of een negatief saldo, dat het Algemeen Bestuur van industrieschap Medel over enig jaar meldt, wordt voor gelijke delen gegund of bijgedragen. De grondexploitatie ‘Medel I’ geeft in 2022 een verwacht saldo van € 12,6 miljoen (2020: € 12,3 miljoen) op contante waarde.
De grondexploitatie van ‘Medel afronding’ in 2022 geeft een verwacht saldo van € 25,2 miljoen (2021 € 12,6 miljoen) op contante waarde. Het verschil tussen 2021 en 2022 komt voort uit een indexering van de grondprijzen, een beter risico inzicht en efficiëntere verkaveling.
De gemeente Neder-Betuwe heeft in augustus 2022 een winstuitkering ontvangen van 5,65 miljoen euro uit de grondexploitatie Medel I. Deze ontvangst zal verantwoordt worden in de 2e bestuursrapportage 2022
Financiële gegevens verbonden partij
31-12-2021 (jaarrekening)
31-12-2022 (begroting)
31-12-2023
(begroting)Eigen vermogen
15.065.400
5.783.000
21.873.000
Vreemd vermogen
46.867.000
52.835.000
1.000.000
Totaal vermogen
61.932.400
58.618.000
22.873.000
Exploitatieresultaat:
Risico's en weerstandscapaciteit
De ontwikkeling van Medel brengt financiële risico’s met zich mee. De meest risicovolle onderdelen zijn in een rekenprogramma ingevoerd. Op basis van de uitkomsten zijn de scenario’s uitgewerkt en in de grondexploitaties van 2022 verwerkt. De berekende risico’s kunnen binnen de totale grondexploitatie van Medel ruimschoots worden afgedekt door de verwachte positieve resultaten. Zodoende is in de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing van Neder-Betuwe geen aanvullend risicoreservering opgenomen. - 10. Waterbedrijf Vitens N.V.
10. Waterbedrijf Vitens N.V.
Vertegenwoordiging gemeente Neder-Betuwe
Algemeen bestuur: Als aandeelhouder
Vestigingsplaats: Zwolle
Financieel belang:
De gemeente Neder-Betuwe bezit 16.023 (0,277%) gewone aandelen van € 1 nominaal.Financiële gegevens verbonden partij
31-12-2021 (jaarrekening)
31-12-2022 (begroting)
31-12-2023 (begroting)
Eigen vermogen
600,3 miljoen
n.n.b.
n.n.b.
Vreemd vermogen
1.387,8 miljoen
n.n.b.
n.n.b.
Totaal vermogen
1.988,1 miljoen
n.n.b.
n.n.b.
Exploitatieresultaat:
44,6 miljoen positief
n.n.b.
n.n.b.
Risico's en weerstandscapaciteit
Niet van toepassing
- 11 N.V. Bank Nederlandse Gemeenten
11 N.V. Bank Nederlandse Gemeenten
Vertegenwoordiging gemeente Neder-Betuwe
Algemeen bestuur: Als aandeelhouder
Vestigingsplaats: Den Haag
Financieel belang:
Neder-Betuwe heeft zeggenschap in de BNG via het stemrecht van 18.246 aandelen van € 2,50. Dit aandelenbezit heeft een duurzaam karakter.Financiële gegevens verbonden partij
(bedragen in miljoenen euro's)31-12-2021 (jaarrekening)
31-12-2022 (begroting)
31-12-2023 (begroting)
Eigen vermogen
4.329 miljoen
n.n.b.
n.n.b.
Vreemd vermogen
144.728 miljoen
n.n.b.
n.n.b.
Totaal vermogen
149.057 miljoen
n.n.b.
n.n.b.
Exploitatieresultaat:
236 miljoen positief
n.n.b.
n.n.b.
Risico's en weerstandscapaciteit
Niet van toepassing. - 12. Uitvoeringsorganisatie Breedbandnetwerk Rivierenland
12. Uitvoeringsorganisatie Breedbandnetwerk Rivierenland
Vertegenwoordiging gemeente Neder-Betuwe
Algemeen bestuur: wethouder van Someren
Vestigingsplaats: Tiel
Financieel belang:Voor de aanleg van een breedbandnetwerk is een langlopende financieringsovereenkomst afgesloten met een looptijd van 50 jaar. Aflossing vindt plaats vanaf het derde jaar (2022) en heeft een looptijd van 48 jaar. Het totale investeringsbudget is € 37.500.000. De zeven gemeenten die deelnemen in de UBR zijn voor hun aandeel aansprakelijk als vermogenstekorten zouden ontstaan of de UBR niet in staat is om aan de aflossingsverplichtingen van de lening te voldoen.
Financiële gegevens verbonden partij
31-12-2021 (jaarrekening)
31-12-2022 (begroting)
31-12-2023 (begroting)
Eigen vermogen
119.864
471.000
493.000
Vreemd vermogen
26.406.460
36.548.000
35.938.000
Totaal vermogen
26.526.324
37.019.000
36.431.00
Exploitatieresultaat:
156.102
42.000
22.000
Risico's en weerstandscapaciteit
Voor 2023 verwacht UBR niet dat er tekorten ontstaan. De financiële risico's zijn beperkt en er is voorzichtigheid betracht bij de financiële doorrekeningen. Vanaf het 4e kwartaal 2020 zijn de eerste aansluitingen operationeel en genereert de UBR inkomsten uit de verhuur van vezelparen (exploitatie van het breedbandnetwerk).Met de ramingen zoals opgenomen in de Kadernota 2023 is zichtbaar gemaakt dat de UBR kapitaal en vermogen opbouwt en aan alle betalingsverplichtingen kan voldoen. Op de langere termijn (na 2025) groeit het eigen vermogen en neemt het saldo liquide middelen verder toe als gevolg van de oplopende exploitatie-overschotten. Het is daarom niet te verwachten dat de deelnemende gemeenten vanuit hun eigenaarschap of garantiestelling voor de lening financiële nadelen zullen ondervinden. Na 2026 lopen de positieve resultaten op, omdat de geactiveerde voorbereidingskosten dan volledig zijn afgeschreven en niet meer op de exploitatie drukken.