Actuele berekening weerstandscapaciteit en weerstandsratio
Meerjarig verloop weerstandsratio
De afgelopen jaren heeft deze verhouding, de weerstandsratio, zich positief ontwikkeld. Op basis van de herberekening van de beschikbare weerstandscapaciteit en de risico's blijkt dat ten opzichte van de berekening bij de begroting 2022 en meerjarenraming 2023-2025 (2,7) de weerstandsratio afneemt naar 2,5. Dit wordt enerzijds veroorzaakt door de afname van de weerstandscapaciteit. De algemene reserve daalt als gevolg van de geplande onttrekkingen. Anderzijds daalt het bijgestelde risicoprofiel vooral door een afname van de risico's op verbonden partijen (daling risicoprofiel Casterhoven).
Ook neemt het verwachte resultaat toe. Van een tekort van € 84.000 voor de jaarschijf 2022 op basis van de eerste bestuursrapportage 2022 naar een overschot van € 454.000 bij deze begroting.
Uitgangspunt op basis van het nieuwe coalitieprogramma is een verhouding van minimaal 1,0. De classificatie van de weerstandsratio op basis van het berekende risicoprofiel in relatie tot de beschikbare weerstandscapaciteit eind 2023 is 'uitstekend'. Door de onttrekkingen aan de algemene reserve daalt de weerstandscapaciteit. Deze daling wordt weer goed gemaakt door een toename van de verwachte begrotingsoverschotten. De weerstandsratio loopt tot en met het jaar 2025 op van 2,5 naar 3,3 en wordt kwalificeert als 'uitstekend'. De weerstandsratio voor het jaar 2026 daalt naar 3,1. Deze daling is toe te schrijven aan een forse daling van het verwachte begrotingsoverschot in 2026 met afgerond 2,99 miljoen.
De gemeente Neder-Betuwe heeft een winstuitkering ontvangen van het industrieschap Medel van 5,65 miljoen. Deze winstuitkering wordt in 2022 via de 2e bestuursrapportage 2022 verantwoord en zal worden toegevoegd aan de algemene reserve. Rekening houdend met deze toevoeging aan de algemene reserve stijgt de weerstandsratio voor het jaar 2022 naar 4,2. De weerstandsratio voor de jaren 2023 tot en met 2025 loopt op van 4,2 in 2023 naar 5,0 in 2025. De weerstandsratio voor 2026 daalt naar 4,8.
Opgemerkt moet worden dat het kwantificeren, bepalen en beheersen van risico's een continu proces is en moet zijn. Zoals u ziet zijn bij de 'overige risico's' nieuwe risico's beschreven. Voor een aantal hiervan is het kwantificeren van en het bepalen van de financiële impact nog niet in financiële zin uit te drukken. Daarom is hiervoor ook geen risicoprofiel opgenomen.
Onderstaande tabel geeft het verloop van de weerstandscapaciteit en ontwikkeling van de weerstandsratio voor de jaren 2022-2026 weer.
Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | |
Weerstandscapaciteit | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Algemene reserve | 10.063.000 | 8.190.000 | 6.841.000 | 6.147.000 | 5.481.000 |
Begroot resultaat vorig jaar | 0 | -84.000 | 370.000 | 1.977.000 | 5.092.000 |
Onbenutte belastingcapaciteit | |||||
- Onroerende zaakbelasting | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
- Leges en andere heffingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onvoorzien | 50.000 | 50.000 | 50.000 | 50.000 | 50.000 |
Begroot resultaat | -84.000 | 454.000 | 1.607.000 | 3.115.000 | 132.000 |
Totaal beschikbaar weerstandscapaciteit | 10.029.000 | 8.610.000 | 8.868.000 | 11.289.000 | 10.755.000 |
Financiële risico's | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Grondexploitatie | 480.000 | 430.000 | 430.000 | 430.000 | 430.000 |
Verbonden partijen | 878.000 | 451.000 | 451.000 | 451.000 | 451.000 |
Open einderegelingen | 500.000 | 750.000 | 750.000 | 750.000 | 750.000 |
Overige risico's | 2.285.000 | 2.164.000 | 2.164.000 | 2.164.000 | 2.164.000 |
Totaal gekwantificeerde risico's | 4.143.000 | 3.795.000 | 3.795.000 | 3.795.000 | 3.795.000 |
Benodigde weerstandscapaciteit (90%) | 3.729.000 | 3.416.000 | 3.416.000 | 3.416.000 | 3.416.000 |
Weerstandsratio | 2,7 | 2,5 | 2,6 | 3,3 | 3,1 |