Programmaplan

Programma 2 Openbare orde en veiligheid

Ambities

2.1 Neder-Betuwe is een veilige gemeente om te wonen en te leven

2.1 Neder-Betuwe is een veilige gemeente om te wonen en te leven

Wat willen we bereiken?

Wat gaan we daarvoor doen?

Wanneer speelt het?

Samen met onze inwoners wordt het gevoel van veiligheid versterkt

Het ondersteunen van initiatieven gericht op buurtpreventie

continu

Het volgen van het landelijke beleid t.a.v. vuurwerk en ontwikkelen vooralsnog geen eigen beleid voor een vuurwerkverbod.

continu

We zetten ons in voor het behoud van de zondagsrust, o.a. ten aanzien van de openingstijden van winkels, het houden van evenementen en (infrastructurele) werkzaamheden

continu

Het middelengebruik (alcohol, roken, drugs) onder onze (jonge) inwoners neemt af

We onderzoeken de mogelijkheden van de toepassing van het IJslands preventiemodel in onze gemeente

2023

We zetten in op betere naleving van leeftijdsgrenzen en openingstijden bij alcoholverstrekkers

continu

Dit draagt ook bij aan de realisatie van ambitie 5.2: Inwoners van Neder-Betuwe leven gezond en zijn vitaal

Voor ondermijnende criminaliteit, uitbuiting en mensenhandel is in Neder-Betuwe geen plaats en we bestrijden dit hard, realistisch en effectief

Het actief aanpakken van productielocaties van verdovende middelen en monitoren van leegstaande gebouwen binnen onze gemeente

continu

Het verhogen van de (digitale) weerbaarheid van onze samenleving

continu

We werken samen met bedrijven om mensenhandel en arbeidsuitbuiting actief tegen te gaan

continu

Ontwikkelingen voor 2023

Voor het bereiken van bovenstaande ambitie gaan we het volgende doen in 2023.

Samen met onze inwoners versterken wij het gevoel van veiligheid
De Kadernota Veiligheid 2019-2022 en de bijbehorende jaarplannen Veiligheid vormen de rode draad van de activiteiten die we uitvoeren in het kader van het Veiligheidsbeleid. De focus ligt met name op integrale samenwerking, inzet van preventiemaatregelen en op beleidsontwikkeling van actuele prioriteiten op het gebied van ondermijning. Op het moment van schrijven zijn de voorbereidingen gestart voor de nieuwe Kadernota Veiligheid 2023-2026. Uw raad wordt hierin actief betrokken.

We willen onze jeugd beschermen tegen middelengebruik door preventie en handhaving
Uw raad heeft op 9 december 2021 het Preventie- en handhavingsplan Alcohol gemeente Neder-Betuwe 2022 - 2024 vastgesteld. Vanuit de kaders en richtlijnen in dit plan werken we aan het beschermen van de jeugd onder de 18 jaar tegen de schadelijke gevolgen van alcoholgebruik. Hier wordt uitvoering aan gegeven middels regelgeving, toezicht en handhaving op de Alcoholwet en door educatie en bewustwording. Zo zetten we in samenwerking met IrisZorg en de GGD in op het werken aan alcoholpreventie op scholen volgens wetenschappelijk onderbouwde richtlijnen voor verslavingspreventie. Hierbij is ook aandacht voor roken en drugs. We richten ons ook op sportverenigingen en op het bereiken van ouders. Dit doen we onder meer via communicatie over de risico’s van alcohol (met name onder de 18 jaar), de Alcoholwet en alcoholregels. Om het effect van afzonderlijke handhavings- of preventieve interventies te versterken worden deze zoveel mogelijk in samenhang ingezet. Daarnaast zetten we als gemeente in op gerichte persoonlijke hulpverlening bij verslavingsproblematiek door onze partner IrisZorg.

Opgroeien in een Kansrijke Omgeving (OKO): we willen het middelengebruik onder jongeren verminderen door het verbeteren van hun leefomstandigheden
We onderzoeken hoe we de leefomstandigheden van jongeren positief kunnen verbeteren om er daarmee aan bij te dragen dat het middelengebruik (o.a. alcohol, roken en drugs) onder deze groep afneemt. In samenwerking met onder meer het Trimbos Instituut en onze partners op het gebied van (jongeren)welzijn en gezondheid onderzoeken we of implementatie van de aanpak ‘Opgroeien in een Kansrijke Omgeving (OKO)’ (gebaseerd op het IJslands preventiemodel) hiervoor het meest passend is en haalbaar voor Neder-Betuwe. Een eerste verkenning hiervoor vindt in 2023 plaats, zodat eventuele uitwerking en implementatie vanaf 2024 kan starten. Dit is geborgd in het Uitvoeringsplan Gezond en Vitaal.

We bestrijden ondermijnende criminaliteit
Het bestrijden van ondermijnende criminaliteit doen we door:

  • het aanpakken van drugsproductie- en handel door het uitvoeren van het beleid op grond van artikel 13b Opiumwet en het Regionaal Hennepconvenant.
  • het vergroten van bewustzijn bij onze inwoners, ondernemers en bezoekers door hen mee te nemen in de actuele problematiek en ze te stimuleren signalen te melden.
  • verhoging van gerichte (integrale) toezicht op straat door diverse veiligheidspartners zoals boa’s, politie en overige toezichthouders.

We gaan cybercrime tegen met bewustwording en het vergroten van de weerbaarheid
Op landelijk niveau is het aantal incidenten op het gebied van cybercrime toegenomen. Dit vraagt om meer bewustzijnsbevordering bij inwoners om zo slachtoffers te voorkomen. We zetten hier actief op in door middel van diverse preventiecampagnes. Toch is de verwachting dat cybercrime de komende jaren steeds verder zal toenemen. De omvang van de impact van cybercrime wordt steeds groter en om die reden verbreden we de invulling van de aanpak samen met de veiligheidspartners. Bewustwording en het vergroten van weerbaarheid onder de verschillende doelgroepen zoals ouderen, jongeren en ondernemers, krijgen daarbij prioriteit.

We zetten ons in voor een veilig buitengebied
Er is gerichte aandacht voor het buitengebied van Gelderland-Zuid door middel van samenwerkingsafspraken tussen (toezichthoudende) partners, de inzet op bewustzijnsbevordering bij inwoners en ondernemers en hen te stimuleren signalen te melden bij de politie en/of bij Meld Misdaad Anoniem.

2.2 Inwoners van Neder-Betuwe kunnen vertrouwen op goede en tijdige hulp en ondersteuning van de hulpdiensten en BOA's

2.2 Inwoners van Neder-Betuwe kunnen vertrouwen op goede en tijdige hulp en ondersteuning van de hulpdiensten en BOA's

Wat willen we bereiken?

Wat gaan we daarvoor doen?

Wanneer speelt het?

We bevorderen de openbare orde en veiligheid

We zetten in op optimale inzet van onze wijkagenten

continu

Het college evalueert jaarlijks de prioriteiten voor de inzet van de boa’s

jaarlijks

We streven naar behoud van een goed functionerende (vrijwillige brandweer)

Het behouden van de huidige korpsen en hun capaciteit

continu

We stimuleren het behouden van de jeugdbrandweer

continu

Tijdige aanrijtijden en kwalitatief hoogwaardige ambulancedienst voor onze inwoners

We blijven ons inzetten voor betere aanrijtijden, binnen de normtijd van de ambulance.

continu

Ontwikkelingen voor 2023

Voor het bereiken van bovenstaande ambitie gaan we het volgende doen in 2023.

Inzet van onze wijkagenten en veiligheidspartners op basis van de actualiteiten
Maandelijks voeren we zowel ambtelijke als bestuurlijke overleggen met onze veiligheidspartners en komen de veiligheidscijfers, trends en ontwikkelingen aan de orde. Aan de hand van deze overleggen bespreken wij de inzet van de betreffende veiligheidspartners voor de korte en lange termijn.

We volgen actief de knelpunten bij de brandweerkorpsen in onze gemeente
Dit doen we onder andere in de maandelijkse overleggen met de brandweer. We bespreken dan gezamenlijk de mogelijke oplossingen en denken bijvoorbeeld mee bij het werven van eventuele nieuwe vrijwilligers.

In 2023 worden de effecten van de denkrichting Taakdifferentiatie Brandweer bekend
In opdracht van het Veiligheidsberaad en de minister van Justitie en Veiligheid heeft de Denktank Taakdifferentiatie Brandweer gewerkt aan een denkrichting waarbij vrijwilligheid behouden blijft.
De minister van Justitie en Veiligheid heeft in oktober 2021 de Tweede Kamer aangegeven dat het bestaande systeem van vrijwilligheid bij de brandweer Nederland wellicht in stand kan blijven. In 2023 zal blijken wat de exacte effecten van deze ontwikkelingen zijn voor de brandweer.

We toetsen de resultaten (opkomsttijden) van de ambulancedienst
Dit doen we door middel van het opvragen en bespreken van tussentijdse rapportages.

Deze pagina is gebouwd op 10/17/2022 16:10:08 met de export van 10/17/2022 15:56:04