Programmaplan

Programma 1 Bestuur en dienstverlening

Ambities

1.1 De gemeente is communicatief en participatief

1.1 De gemeente is communicatief en participatief

Wat willen we bereiken?

Wat gaan we daarvoor doen?

Wanneer speelt het?

De gemeentelijke dienstverlening is optimaal en goed toegankelijk

We zorgen voor optimale bereikbaarheid van het klantcontactcentrum en de gemeentewinkel. Bij afwijkende openingstijden is informatie hierover goed te vinden.

continu

We investeren in de optimalisatie van afhandeling van vragen en klachten ook die via sociale media binnenkomen.

continu

Waar dat relevant en passend is, bieden we meer diensten digitaal aan.

2023

De gemeente informeert haar burgers tijdig, actief en toereikend over activiteiten, beleid, rechten en plichten

We monitoren ook via sociale media wat er leeft onder burgers en hebben de omgeving goed in beeld.

continu

We communiceren helder en begrijpelijk en zoveel mogelijk op B1-niveau.

continu

We leveren maatwerk per doelgroep door keuzes te maken in on- en offline kanalen, taal en toon.

continu

We bouwen aan relaties met intermediairs bij specifieke doelgroepen (sleutelfiguren).

continu

We werken cross mediaal bij algemene boodschappen en crisiscommunicatie voor een zo groot mogelijk bereik.

continu

We zorgen voor een vindbare en toegankelijke, up-to-date website met het keurmerk drempelvrij.

continu

We werken toe naar een nog meer transparante en actief openbaar makende overheid door een gefaseerde invoering van de Wet open overheid (Woo), de Wet elektronische publicaties (Wep) en Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wembv).

2023-2025

De gemeente werkt samen met burgers, bedrijven en partners voor begrip en draagvlak

We betrekken belanghebbenden of vragen hen te participeren bij gemeentelijke initiatieven.

continu

We stellen duidelijke kaders en zijn helder over doel/impact van participatie.

continu

We delen actief informatie over gemeentelijke initiatieven en zijn transparant over de resultaten van participatietrajecten.

continu

We delen actief kennis met initiatiefnemers over mogelijke participatieaanpak en -methodieken.

2023

Ontwikkelingen voor 2023

Voor het bereiken van bovenstaande ambities gaan we het volgende doen in 2023.

We versterken de gemeentelijke dienstverlening
Voor 2023 werken we verder aan optimale bereikbaarheid. We starten met de implementatie van een nieuwe telefooncentrale voor ons klantcontactcentrum. Vanuit de implementatie zullen we ook inzicht krijgen in kwaliteit en kwantiteit van de telefonisch dienstverlening. Dit inzicht is het startpunt voor het verder ontwikkelen van digitale dienstverlening. We brengen in 2023 in kaart welke E diensten we nog meer kunnen aanbieden.

We streven er naar om in 2023 onze processen zodanig in te richten dat we nog meer integraal naar de vragen van onze inwoners kijken en beantwoorden.

We voeren de visie op communicatie en participatie verder uit
In 2021 heeft uw raad de visie op communicatie en participatie vastgesteld. Hoofdpunten uit de visie zijn dat de gemeente wil minderen met zenden en nóg meer luistert naar signalen uit de omgeving. Dat de gemeente de samenleving betrekt bij ontwikkelen van plannen en hierbij faciliteert, inspireert en verbindt en voeling houdt met wat de informatiebehoefte is in de samenleving. Kortom de gemeente wil (nog steeds én meer):

  1. doelgroepgericht communiceren;
  2. vanzelfsprekende participatie voor betere plannen en zorgvuldige besluitvorming;
  3. een communicatieve en participatieve organisatie zijn waarin medewerkers optimaal toegerust zijn om communicatie en participatie te integreren in hun werk;
  4. zich positioneren bij regionale initiatieven en laten zien wat ze in huis heeft: een gemeente waarin het goed leven, wonen en werken is (profileren).

Om bovenstaande doelstellingen te realiseren zijn in de visie vier actieprogramma’s uitgewerkt met meer dan twintig actiepunten, eenmalig en structureel van aard. In 2022 is een aantal actiepunten opgepakt, in 2023 gaan we verder met het implementeren van de visie, in ieder geval met het doorontwikkelen van de communicatiekanalen en het bouwen van een online participatieplatform voor burgers. Voor dit platform is bij het vaststellen van de visie budget beschikbaar gesteld. Op het platform kunnen burgers kennis nemen van, en belangrijker nog, participeren in lopende en aanstaande projecten.  Dit platform kan in een latere fase ook worden ingezet voor burgerinitiatieven.

We implementeren nieuwe wetten om een meer digitaal toegankelijke en transparantere overheid te worden
Vanuit de landelijke overheid wordt in de laatste jaren steeds meer nadruk gelegd op transparantie en digitale toegankelijkheid van overheidsorganisaties: burgers en bedrijven hebben recht om te weten welke informatie over hen verwerkt wordt en op eenvoudige toegang tot overheidsdiensten.

Drie belangrijke wetten op dat terrein zijn dit jaar in werking getreden of treden binnenkort in werking:

  1. de Wet open overheid (Woo), die overheden verplicht om behalve op verzoek ook pro-actief een aantal categorieën informatie te openbaren;
  2. de Wet elektronische publicaties (Wep), die de publicatie van formele besluiten regelt;
  3. de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wmebv): deze wet verplicht ons om voor alle diensten en producten een digitaal kanaal in te richten.

In 2023 gaan we verder met implementeren van bovengenoemde wetten.

1.2 De gemeente is toekomstbestendig, zelfstandig en daadkrachtig

1.2 De gemeente is toekomstbestendig, zelfstandig en daadkrachtig

Wat willen we bereiken?

Wat gaan we daarvoor doen?

Wanneer speelt het?

We zetten ons in voor een goede samenwerking met buurgemeenten, de regio en verbonden partijen

We blijven actief bij het ontwikkelen en benutten van kansen in de regio.

continu

Waar nodig overleggen we met buurgemeenten en regionale organisaties om beleidsmaatregelen onderling af te stemmen, gezamenlijke standpunten in te kunnen nemen en/of belangenbehartiging van de regio mogelijk te maken.

continu

We beleggen taken bij gemeenschappelijke regelingen en andere samenwerkingsverbanden wanneer dit de dienstverlening ten goede komt, de kwetsbaarheid vermindert en/of de kwaliteit en efficiëntie van de uitvoering vergroot.

continu

We dragen bij aan de opgaven en doelstellingen uit de Regio Deal FruitDelta Rivierenland

2020-2023

We voeren beleid, wetgeving en regelingen verantwoord uit

We bekijken periodiek of de bestaande procedures nog bijdragen aan een goede, rechtvaardige, efficiënte en rechtmatige uitvoering.

continu

Nieuwe wet- en regelgeving voeren we in op een manier die past bij de schaal en de samenleving van Neder-Betuwe.

continu

We nemen in crisissituaties onze verantwoordelijkheid

Als het Rijk een beroep op ons doet in tijden van (stikstof-, energie-, vluchtelingen- of andere crises), zijn we bereid onze bijdrage te leveren.

continu

De gemeente ondersteunt mensen in nood en stimuleert en faciliteert waar nodig particuliere initiatieven om vluchtelingen op te vangen.

continu

Ontwikkelingen voor 2023

Voor het bereiken van bovenstaande ambities gaan we het volgende doen in 2023.

We blijven intensief (boven)regionaal samenwerken

Regionale samenwerking is en blijft belangrijk, zeker ook omdat de regio steeds vaker de rol heeft van spin in het web tussen overheden, bedrijven, kennisinstellingen en inwoners. De uitdagingen voor gemeenten - en dus voor Neder-Betuwe - zijn soms groot en overstijgen vaak de gemeentegrenzen.

In deze begroting vindt u samenwerking - vooral op de schaal van Rivierenland - op tientallen plaatsen terug. Zo is 2023 het eerste jaar waarin nieuwe contracten met Wmo- en jeugdzorgaanbieders ingaan en het tweede jaar van uitvoering van het Regionaal Economisch Ambitiedocument, dat via het Regionaal Stimuleringsfonds zorgt voor cofinanciering van initiatieven die aansluiten bij de opgaven. In die regio wordt onder andere ook verder gewerkt aan de opzet van de Regionale Energiestrategie 2.0, de uitwerking van de stikstofopgave, de aanpak van laaggeletterdheid en het vergroten van de zichtbaarheid van het cultureel en historisch erfgoed. In 2023 start een nieuwe lichting in het Traineeship dat de rivierenlandgemeenten samen vormgegeven hebben. Met de gemeenten in het Rijk van Nijmegen werken de rivierenlandgemeenten samen rond beschermd wonen en maatschappelijke opvang.

Op diverse beleidsterreinen en taken werken we daarnaast via verbonden partijen samen met andere gemeenten. Deze verbonden partijen, zoals Avri, GGD en Regio Rivierenland zijn ieder meer gedetailleerd beschreven in de respectievelijke begrotingsprogramma's en in paragraaf 5 Verbonden Partijen.

We passen beleid en regelgeving aan op de Omgevingswet

Naar verwachting treedt per 1 januari 2023 de Omgevingswet in werking. Die vervangt een groot aantal landelijke wetten en regelingen, maar brengt ook weer nieuwe regels met zich mee, zoals vier nieuwe Algemene Maatregelen van Bestuur. We actualiseren daarom (grondslagen en verwijzingen in) onze eigen regelgeving, zodat die ook onder de Omgevingswet geldig blijven. De geactualiseerde regelgeving leggen we begin van 2023 aan uw raad voor. Meer over de Omgevingswet vindt u in begrotingsprogramma 3 Fysieke leefomgeving.

We zetten ons in voor de opvang van vluchtelingen en huisvesting van statushouders

Sinds 19 april 2022 hebben wij in samenspraak met stichting Ruth twee opvanglocaties voor vluchtelingen in Kesteren en sinds 24 mei 2022 is er een derde gemeentelijke opvanglocatie in IJzendoorn, waar op het moment van samenstellen van deze begroting 140 Oekraïense vluchtelingen worden opgevangen. Daarnaast worden in veel particuliere opvanglocaties Oekraïense vluchtelingen opgevangen. De gemeente verstrekt leefgelden en voor de Oekraïense vluchtelingen in de particuliere opvanglocatie een bijdrage voor de wooncomponent. Daarnaast organiseert de gemeente leerlingenvervoer, sportactiviteiten, fietsprojecten, enzovoort. Voor de organisatie van de opvang en alle activiteiten en coördinatie in IJzendoorn huren we extra capaciteit in.

Het Rijk heeft toegezegd dat de opvang van Oekraïense vluchtelingen de gemeente geen geld hoeft te kosten. Een en ander kan budgettair neutraal georganiseerd worden. Via bestuursrapportages houden we uw raad op de hoogte van de ontwikkelingen in de baten en lasten.

In 2022 hebben het Rijk en de veiligheidsregio's de gemeenten opgeroepen om een bijdrage te leveren aan het oplossen van de crisis in de asielopvang. We onderzoeken de mogelijkheden die we hebben om extra huisvesting van statushouders te realiseren in Neder-Betuwe.

Deze pagina is gebouwd op 10/17/2022 16:10:08 met de export van 10/17/2022 15:56:04